Δευτέρα, 3 Ιουνίου 2013

Ασφαλέστερη μία δεύτερη προγραμματισμένη καισαρική; (VBAC)

Όσο πλησιάζει ο καιρός να αποφασίσουμε να αρχίσουμε προσπάθειες για ένα δεύτερο παιδί, τόσο η έρευνά μου επικεντρώνεται σε άρθρα που έχουν ως αντικείμενό τους μία δεύτερη καισαρική τομή. Κι εκεί ξεκινά το μεγάλο δίλημμα: Μία δεύτερη καισαρική τομή ή VBAC- φυσιολογικός τοκετός μετά από καισαρική τομή; Δε σας κρύβω ότι είμαι και μέλος στο facebook μιας ομάδας (VBAC) που πραγματικά προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες γύρω από τα θέματα αυτά. Διαβάζω διαρκώς και ενημερώνομαι, παρόλο που γνωρίζω ότι ο μαιευτήρας μου είναι αρνητικός με τη VBAC. Κι εκεί είναι το μεγάλο μου θέμα, γιατί τον εμπιστεύομαι πολύ ως επιστήμονα και ως άνθρωπο.

birthconnections.org
Βλέπετε, όπως σας έχω γράψει και σε παλιότερη ανάρτηση, η Μαρία μου γεννήθηκε με καισαρική τομή (έπειτα από προγραμματισμένο τοκετό –σκοπεύαμε για φυσιολογικό- στις 39 εβδομάδες και 1 μέρα, λόγω των αντιπηκτικών ενέσεων που έκανα), έπειτα από δική μου επιλογή.

Σήμερα, έπεσε στα χέρια μου μία έρευνα, η οποία μου τάραξε τα νερά… Τα αποτελέσματα μίας έρευνας Αυστραλών ερευνητών, λοιπόν, δείχνουν ότι οι γυναίκες που έχουν γεννήσει ήδη με καισαρική, θα ήταν ασφαλέστερο (ως προς την υγεία της μητέρας, αλλά και ως προς την υγεία του παιδιού) ένας τοκετός με προγραμματισμένη καισαρική τομή.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Caroline Crowther στο Πανεπιστήμιο της Αδελαΐδας, παρακολούθησαν 2.345 γυναίκες που είχαν κάνει καισαρική τομή στο πρώτο τους παιδάκι και διένυαν την 37η εβδομάδα της εγκυμοσύνης τους, οι οποίες ήταν κλινικά σε θέση να γεννήσουν και με φυσιολογικό τοκετό, από 14 μαιευτήρια σε όλη την Αυστραλία. Ανάλογα με την επιθυμία της κάθε εγκυμονούσας οι 1.108 γυναίκες είχαν αποφασίσει για προγραμματισμένη καισαρική τομή και οι 1.237 θα προσπαθούσαν να γεννήσουν κολπικά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι γυναίκες που είχαν προγραμματισμένη καισαρική τομή αντιμετώπισαν λιγότερο σοβαρή αιμορραγία από τις γυναίκες που γέννησαν φυσιολογικά. Επιπλέον, υπήρχε και μειωμένος κίνδυνος να υπάρχει δυσάρεστη έκβαση για τη ζωή του μωρού στις γυναίκες που γέννησαν με προγραμματισμένη (δεύτερη) καισαρική τομή.

Τα παραπάνω αποτελέσματα είναι ανησυχητικά και ταράζουν τα νερά της σκέψης μας. Θα μπορούσε να πει κάποιος: μια έρευνα είναι… Δεν δίνει κάποια σαφή απάντηση. Μία άλλη έρευνα μπορεί να δώσει στο μέλλον άλλα αποτελέσματα. Ξέρετε έχω μία ίσως περίεργη αντίληψη –για κάποιους- ως προς τον τρόπο που προσεγγίζω το φυσιολογικό τοκετό ή την καισαρική τομή. Δεν μπορώ σε καμία περίπτωση, όταν είμαι έγκυος και οδεύω προς τη γέννα μου, να συγκεντρωθώ στον τρόπο γέννας, αποκλειστικά. Και δε σας κρύβω ότι δεν μπορώ να κατανοήσω αυτή την «πόρωση» από μερικές γυναίκες. Και για να μην παρεξηγηθώ, δεν κατηγορώ τις γυναίκες που έχουν μία συγκεκριμένη επιθυμία, δηλαδή ή θέλουν να γεννήσουν κολπικά ή θέλουν να γεννήσουν με καισαρική τομή. Απλώς, είμαι τόσο προσηλωμένη στην υγεία του παιδιού που δεν σκέφτομαι καθόλου τον εαυτό μου και τον τρόπο γέννας μου. Και μη μου πείτε, μα, κυρία μου, τις έρευνες περί κολπικού τοκετού vs καισαρικής δεν τις έχετε υπόψη σας; Δε γνωρίζετε ότι είναι πιο ασφαλές να γεννήσετε τα παιδιά σας με κολπικό τοκετό; Και βέβαια, τις γνωρίζω, αλλά είμαι στη δυσάρεστη θέση να γνωρίζω και ένα αγαπημένο μας φιλικό ζευγάρι το οποίο έφερε στον κόσμο ένα κοριτσάκι, το οποίο εξαιτίας επιπλοκών στη φυσιολογική γέννα έχει νοητική στέρηση και κινητικές δυσλειτουργίες για όλη του τη ζωή... 
Όλοι αυτοί, λοιπόν, που κάνουν έντονους διαλόγους, διαφωνούν και θυμώνουν προσπαθώντας με σθένος να πείσουν υπέρ του φυσιολογικού τοκετού ή της καισαρικής τομής, καλό θα ήταν να επικεντρωθούν στην καλή έκβαση της υγείας του παιδιού και της μητέρας είτε με τον ένα είτε με τον άλλο τρόπο. Το αποτέλεσμα έχει σημασία. Και όχι να ασχολούνται με τον τρόπο εξόδου του μωρού. Κι ας σταματήσει επιτέλους ο ρατσισμός προς τις μητέρες που γέννησαν με καισαρική τομή, λες και δε γέννησαν, λες και δεν πόνεσαν, λες και δεν προσπάθησαν. Όσο υποφέρει μία μάνα που έφερε στον κόσμο διά της κολπικής οδού το μωρό της, το ίδιο υποφέρει και μία άλλη μάνα που της έσκισαν την κοιλιά. Και δεν τα λέω όλα αυτά επειδή γέννησα με καισαρική τομή. Όταν έχω βρεθεί σε τέτοιου είδους συζητήσεις, δε σας κρύβω ότι μειδιάζω και απαξιώ να απαντήσω, όχι γιατί είμαι εξυπνότερη, αλλά επειδή νιώθω ότι δεν είναι η ανησυχία που επικεντρώνεται στην ψυχή μου... Δεν μπαίνω καν στη διαδικασία να απαντήσω. Στεναχωριέμαι, όμως, πολύ όταν φίλες και γνωστές μου πληγώνονται πολύ, όταν λαμβάνουν μέρος σε τέτοιου είδους διαλόγους…
Μανούλες σε όλο τον κόσμο, είτε γεννήσατε με κολπικό τοκετό είτε γεννήσατε με καισαρική τομή, είστε άξιοι άνθρωποι, επειδή φέρατε στον κόσμο μία νέα ζωή. Μη βλέπουμε, λοιπόν, το δέντρο και χάνουμε το δάσος…

www.photo-dictionary.com

πηγή έρευνας: medicalnewstoday.com



1 σχόλιο:

  1. Αγαπητή Παρασκευή συγχαρητήρια για το άρθρο σου!
    Είμαι μανούλα μιας μικρής 3ετών και έγκυος στο δεύτερο παιδάκι.
    Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι το σημαντικότερο είναι να γεννηθεί υγιές το μωρό και να είναι καλά και η μαμά φυσικά. Παρ'όλ'αυτά δεν σου κρύβω ότι επειδή γέννησα με καισαρική το πρώτο μου παιδί ( έχω σπασμένο κόκκυγα και κρίθηκε απαραίτητο) πολλές φορές σκέφτομαι και προβληματίζομαι για VBAC.
    Επίσης είμαι κατά των απόλυτων απόψεων σχετικά με φυσιολογικό τοκετό ή καισαρική, καθώς τίποτα από το δύο δεν είναι τέλειο, αλλά εξαρτάται από την περίπτωση.
    Το μόνο που εύχομαι είναι οι γιατροί να μην χρησιμοποιούν την καισαρική για δική τους ευκολία και από πάνω να μας λένε ότι πολλές φυγόπονες γυναίκες την επιλέγουν!
    Δεν χρειάζεται να το σχολιάσω περαιτέρω, όσες γυναίκες έχουν κάνει καισαρική, γνωρίζουν τον πόνο.
    Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Τι σκέφτεστε...