Κυριακή, 2 Ιουνίου 2013

Η "φίλη" μας η ενδομητρίωση...

Τον τελευταίο καιρό ακούω όλο και συχνότερα συζητήσεις για  την ενδομητρίωση. Σαν να το έχει ο καιρός, σαν να έχει πέσει επιδημία... Και αναρωτιόμουν πραγματικά πόσο συχνό είναι το συγκεκριμένο φαινόμενο. 

Τι είναι τελικά αυτή η ενδομητρίωση; Η λέξη ενδομητρίωση είναι σύνθετη ενδο- (έσω)+μήτρα, δηλαδή η πάθηση του εσωτερικού της μήτρας που είναι το ενδομήτριο. Στο εσωτερικό της μήτρας σε κανονικές συνθήκες αναπτύσσεται μία πτυχή που «ντύνει» τη μήτρα. Οι γυναίκες που πάσχουν από ενδομητρίωση δίνεται εντολή από τον οργανισμό τους να αναπτύσσεται ο συγκεκριμένος ιστός και σε περιοχές εκτός μήτρας με τη μορφή ογκιδίων, οζιδίων και εστιών.
Το όλο πρόβλημα δημιουργείται γιατί από τη συγκεκριμένη εστία παράγονται μικρές ποσότητες αίματος, όπως κάνει και η μήτρα. Κι έτσι με τον καιρό δημιουργούνται οι λεγόμενες σοκολατοειδείς κύστες οι οποίες περιέχουν αίμα. Οι βλάβες παρουσιάζονται και στην επιφάνεια ή πίσω από το περιτόναιο με κόκκινες ή λευκές εστίες.

Εμφανίζεται σε ποσοστό 7-8%, περίπου 1 στις 10 γυναίκες. 

                                  

                               πηγή: www.foxriverwatch.com

Υπάρχουν τέσσερα στάδια της ενδομητρίωσης: 1ο -ελάχιστη, 2ο- ήπια, 3ο- μέση, 4η- βαριά.
Πού εμφανίζονται συνήθως αυτές οι εστίες:
Πίσω από τη μήτρα
Πάνω ή εσωτερικά στις ωοθήκες
Στις σάλπιγγες
Στους συνδέσμους που συγκρατούν τη μήτρα
Στον κόλπο
Στο έντερο
Στην ουροδόχο κύστη
Στον ορθό
Στο περιτόναιο
Σπανίως στο διάφραγμα και τον πνεύμονα

Πώς θα υποψιαστώ ότι μπορεί να έχω ενδομητρίωση;
Πόνος χαμηλά στην κοιλιά (η ένταση εξαρτάται από την έκταση των εστιών)
Πόνος κατά τη διάρκεια της έμμηνου ρύσης (περιόδου), δυσμηνόρροια όπως την ονομάζουν
Πόνος (χρόνιος) χαμηλά στο πίσω μέρος της λεκάνης
Πόνος κατά τη διάρκεια της επαφής
Πονάκια στο γαστρεντερικό σύστημα
Εμφάνιση αίματος ενδιάμεσα στις περιόδους
Διάρροια ή δυσκοιλιότητα
Επώδυνες κενώσεις
Πόνος κατά τη διάρκεια της γυμναστικής
Συχνή ούρηση
Πόνος κατά τη γυναικολογική εξέταση
Μερικές φορές ο κύκλος είναι μικρότερος από 25-26 μέρες. 

                               
                    www.dajmd.com

Πώς μπορεί να διαπιστώσει ο γιατρός σας ότι πάσχετε από ενδομητρίωση;
Ψηλάφηση
Με τη βοήθεια του υπερήχου, αν οι εστίες είναι εμφανείς.
Με την εξέταση του βιοχημικού δείκτη CA 125, ο οποίος αυξάνεται σε περίπτωση ενδομητρίωσης (αν και δεν είναι απόλυτο αυτό, καθώς ο συγκεκριμένος δείκτης δεν αυξάνεται πάντα, όταν υπάρχει ενδομητρίωση).
Με μαγνητική τομογραφία
Με λαπαροσκόπηση
Αυτό που με στεναχωρεί, όταν γυναίκες μου περιγράφουν την περιπέτεια με την ενδομητρίωση είναι ότι φοβούνται την υπογονιμότητα. Το φόβο αυτό τον καταλαβαίνω όσο τίποτα. Και δε φτάνει μόνο αυτό, οι πόνοι που νιώθουν τους αλλοιώνει την ποιότητα της ζωής τους. Γι’ αυτό και οι περισσότερες παίρνουν παυσίπονα, για να καταπολεμήσουν και να αντέξουν τον πόνο. Πολλές από εσάς έχετε προχωρήσει σε ορμονική θεραπεία. Η συγκεκριμένη όμως θεραπεία γίνεται την περίοδο που η γυναίκα δεν έχει στόχο την τεκνοποίηση.
Πολλοί γυναικολόγοι προτείνουν αντισυλληπτικά, προγεστερόνη ή διενογέστη (σπανίως πλέον), γοναδοτροπίνες, δαναζόλη (χρησιμοποιείται σπανίως) και τέλος με χειρουργείο (λαπαροτομία ή λαπαροσκόπηση).

Η προσωπική εμπειρία της Χαράς:


Όταν διαβάζει κανείς ιατρικά άρθρα σίγουρα διαμορφώνει μία συγκεκριμένη εικόνα για την ενδομητρίωση, αλλά η εικόνα αυτή γίνεται καθαρότερη, όταν έχεις έναν άνθρωπο που το ζει και μπορεί να σου περιγράψει την καθημερινότητα και την εμπειρία του.
Θέλω να ευχαριστήσω τη φίλη Χαρά η οποία "πολεμά" τη "φίλη" ενδομητρίωση και όταν της ζήτησα να μου περιγράψει την εμπειρία της ήταν πρόθυμη. Της εκφράζω τη βαθιά μου εκτίμηση όχι μόνο γιατί η ίδια αγωνίζεται να αντιμετωπίσει το πρόβλημά της, αλλά γιατί αγωνιά και για τις κοπέλες που βρίσκονται στην ίδια θέση και ψάχνουν πληροφορίες για το πρόβλημά τους.

Μου ανέφερε χαρακτηριστικά ότι όταν εξέφρασε τις ανησυχίες της στο γυναικολόγο της σχετικά με την τεκνοποίηση και τις τερατώδεις πληροφορίες που κυκλοφορούν στο ίντερνετ της είπε: "Πόσες ωοθήκες έχεις; Δύο. Αν υποθέσουμε πως η ενδομητρίωση που έχεις εσύ στη μία σου ωοθήκη δεν σε βοηθάει, η άλλη σου ωοθήκη δεν κατεβάζει ωάρια;". Κι αυτή είναι η αλήθεια... Η γυναίκα έχει ευλογηθεί από το Θεό, τη φύση, να έχει δύο ωοθήκες και δύο σάλπιγγες.
Ο γυναικολόγος της Χαράς της έχει προτείνει να ξεκινήσει προσπάθειες για τεκνοποίηση, χωρίς να προηγηθεί καμία απολύτως θεραπεία και αγωγή, καθώς η ίδια η εγκυμοσύνη δρα θεραπευτικά για την ενδομητρίωση. Κι αυτό γιατί με την έλλειψη ωορηξίας η κύστη υποτροπιάζει και εξαλείφεται, μικραίνει, όπως με πληροφόρησε η Χαρά. Την ίδια περίπου δουλειά κάνουν και τα αντισυλληπτικά. Επιπλέον, μου διευκρίνισε ότι κατά τη γέννα, αν γίνει με καισαρική, έχει ο γιατρός την ευκαιρία να αφαιρέσει και την κύστη. Είναι ένα γεγονός που τυχαίνει συχνά στους γυναικολόγους. 
"Στην περίπτωση που κάποια κοπέλα έχει προσπαθήσει κάποιους μήνες και δε μένει έγκυος, της αφαιρούν την κύστη με λαπαροσκόπηση, κόβουν για λίγους μήνες (3-6) την περίοδο με ενέσεις arvecap ή με χάπια ώστε να μην "ξαναμαζέψει" στο ίδιο σημείο κι αφού της έρθει η περίοδος, υγιής ούσα πλέον, βάζει μπρος για μωράκι!! Η επέμβαση -κατά τη δική μου εμπειρία- είναι αναίμακτη και χωρίς πόνους", μας αναφέρει χαρακτηριστικά η Χαρά. 

Η Χαρά μας περιγράφει και το αίσθημα που δημιουργεί η ενδομητρίωση:
"Στην πρώτη μου κύστη ένιωθα πολύ έντονους πόνους την πρώτη μέρα της περιόδου ή μια μέρα πριν. Έντονο εσωτερικό αίσθημα καύσου, λες και υπήρχε κάποιος μες την μήτρα που μου έβαζε φωτιά ή με έγδερνε.  
Επίσης, υπήρχαν φορές που ο πόνος με ακινητοποιούσε. Θυμάμαι χαρακτηριστικά πως ένα μεσημέρι για να πάω στο WC, το οποίο στο παλιό μου σπίτι ήταν ακριβώς δίπλα στην κρεβατοκάμαρά μου, αναγκάστηκα να συρθώ με δυσκολία στα τέσσερα καθότι ο πόνος δεν με άφηνε να ορθώσω τη μέση μου και να περπατήσω. Αφού την αφαίρεσα με λαπαροσκόπηση λυτρώθηκα. Εμφανίστηκε  όμως μια νέα μικρούλα στην άλλη μου ωοθήκη μετά από τρία ολόκληρα χρόνια και χωρίς να έχω πάρει αντισυλληπτικά ως πρόληψη. Αυτή τη φορά δεν αισθάνομαι κανέναν ιδιαίτερο πόνο και η περίοδός μου έρχεται κάθε 26 μέρες, ενώ στην πρώτη μου είχα πολύ μικρότερο κύκλο. Τι να πω; Τα πάντα είναι σχετικά... Είναι μια σύχρονη πάθηση και ακόμα κι οι ίδιοι οι γιατροί δεν γνωρίζουν ακόμα τόσο πολλά!". 
Η Χαρά επιθυμεί να δημιουργηθεί ένας καρποφόρος διάλογος ο οποίος μπορεί να πραγματοποιηθεί είτε κάτω από την ανάρτησή μας είτε σε προσωπικό επίπεδο, αν κάποια παθούσα το επιθυμεί. 
Αυτή η ανάρτηση θα λειτουργήσει ως έναρξη στήριξης γυναικών που επιθυμούν να επικοινωνήσουν με άλλες γυναίκες που πάσχουν από ενδομητρίωση.
Και ελπίζω με τη σειρά μου να ανακοινωθούν πολλές-πολλές εγκυμοσύνες!   
Ακολουθεί σχετικό βίντεο:



4 σχόλια:

  1. geia sas diavasa tin anartisi sas,exw kai egw mia kisti endomitrivsis stin aristeri mou oothiki piga se arketous giatrous einai 5 ekatosta kai mou ipan merikoi oti den tha meinw egios,prepei na kanw egxeirisi,piga twra ton proigoumeno mina se enan allo ginekologo kai mou eipe na kanw enesis gia 3 i 6 mines ekana tin proti enesi arvekap legete 29 dekemvriou kai twra tha kanw 26 ianouariou alli enesi episis mou edwse kai kati xapia livial, stenaxwriemai toso poli giati thelw na ginw manoula kai nomizw oti den prokeitai na ginw prospathisa alla tipota...apla lew oti o Theos einai megalos auto mou dinei dinami...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αγαπητή φίλη, και βέβαια θα γίνετε μανούλα! Άλλωστε η κύστη σας είναι στη μία ωοθήκη. Να ακολουθείτε τις οδηγίες του γιατρού σας και όλα θα πάνε καλά, υπομονή και όχι άγχος!

      Διαγραφή
  2. Γειά σας! Η δική μου ιστορία ειναι μεγάλη και πολυ πονεμενη... Αξίζει όμως να σας την πω εν συντομία για να μην πάθετε ότι επαθα εγώ και να παίρνετε παντα δεύτερη και τριτη γνώμη γιατρών. Απο το 2011 ειχα αιμα μεταξυ των περιοδων μου αλλα ο γιατρός μου δεν ειχε διαγνωσει ενδομητριωση ουτε καν ειχε αναφερει την πιθανότητα να πάσχω. Έμαθα ότι έχω ενδομητρίωση το καλοκαίρι του 2012 αφού στο σημείο που ήταν είχε καθηλώσει τη μήτρα! Ο γιατρός που με εξέτασε σε ιδιωτική κλινική δεν αντιλήφθηκε αρχικά ότι είναι ενδομητρίωση και φώναξε και έναν συνάδελφο του αλλα ούτε αυτός μπόρεσε να καταλάβει τι έχω. Μου κάνανε εισαγωγή, μαγνητική, ορθοσιγμοειδοσκόπηση και βιοψία και μου είπαν ότι πιθανόν έχω σπάνια μορφή καρκίνου! Ευτυχώς το αποτέλεσμα της βιοψίας τους διέψευσε! Είχα ενδομητρίωση στο θόλο του κόλπου! Μου κάνανε arvekap για 9 μήνες μετά μου κάνανε λαπαροσκόπηση και διαπίστωσαν ότι ωοθήκες και σάλπιγγες ήταν καθαρές και το πρόβλημα μου ήταν η διηθητικη ή εν τω βάθει ενδομητρίωση στο δουγλασιο. Μου είπαν ότι ΔΕΝ χειρουργείται μου δώσανε χάπια vissannet και με παροτρυνανε να μεινω έγκυος ως θεραπεία. Για να μην μακρηγορώ δυστυχώς τους ακουσα και δεν το έψαξα περισσότερο με αποτέλεσμα να πάθω αποφραξη του δεξιού ουρητήρα, υδρονεφρωση και να κινδυνευσω να χάσω το νεφρό μου! Με ανέλαβε νεφρολογος και ουρολογος μου βάλανε pigtail το οποίο έχω ως σήμερα. Αφού ενεργοποιηθηκα και αρχισα να το ψάχνω διαπίστωσα ότι είχα πλέον και οστεοπενια από την ορμονοθεραπεία! Μετά από περιπέτειες και επισκέψεις σε πολλούς "ειδικούς" γιατρούς ανά τη χωρα κατέληξα στην Ελβετία σε ειδικό κέντρο που ασχολείται μόνο με την ενδομητρίωση. Εκεί μου είπαν ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος και έγιναν παιδαριώδη λάθη αφού έκανα δυο λαπαροσκοπησεις και μια λαπαροτομια χωρίς να μου κάνουν κάτι ουσιαστικο για να λύσουμε το πρόβλημα. Μάλιστα για να είμαι ακριβής μου πρότειναν σαν λύση την αφαίρεση ωοθηκών (δεν έχω τεκνοποιήσει ακομη) και οταν μου κανανε τη δεύτερη λαπαροσκόπηση για αφαίρεση κύστης λειτουργικού τύπου αν και είχα απαγορεύσει ρητά να πειραξουν την ωοθήκη οταν ξύπνησα μου ανακοίνωσαν ότι αφαίρεσαν ωοθήκη και σάλπιγγα αν και η ταχεία βιοψία ήταν αρνητική!!! Στην Ελβετία μου είπαν ότι αυτό δεν ειναι ιατρική και αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορουν να ονομάζονται γιατροι! Και ότι ακομη και αν αφαιρούσαν κσι τις δυο ωοθήκες και τη μήτρα ο ουρητηρας έπρεπε να χειρουργηθεί!!! Τώρα ετοιμάζομαι για το χειρουργείο κσι ελπίζω να τελειώσει αυτος ο γολγοθάς εδω καιι να μπορέσω να κανω ένα μωρό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τι να πω κορίτσι μου. Λυπάμαι πάρα πολύ για την ταλαιπωρία που πέρασες. εύχομαι σύντομα να βρεις τη λύση και να γίνεις μανούλα και να μας ανακοινώσεις τα ευχάριστα!

      Διαγραφή

Τι σκέφτεστε...